Trickmetolife

I just try to put color into this grey world

Review - The Body Shop Shea Body Butter

Publicerad 2013-09-20 11:35:14 i Reviews,

 Det finns ju alltid produkter som alla prisar högt även ifall varan inte levererar vad den lovar.
och Body Shops Body butters är en av de produkterna.
 
Jag köpte min första Body butter från dem 2008 någon gång, Och den luktade mango. Och visst, nog luktade den mango alltid. Jag fick till och med för mig att smaka på den för att jag ansåg att den luktade så gott. Och jo, den hade en hint av mango blandat med kemikalier (jag rekommenderar inte att ni smakar på dem bara för att det luktar gott) Jag har köpt just den doften ett antal gånger efter det, men har märkt mer och mer för varje gång att den inte riktigt går ner i huden så som jag vill. Utan den lägger sig som en film ovanpå huden.
 
Jag är en sådan person som alltid smörjer in mig varje gång efter att jag tagit en dusch eller ett bad, just för att jag blir så himla torr och fnasig + att mamma smorde alltid in oss barn varenda gång vi hade badat, så det har blivit mer av en vana pga det. Så just pågrund av detta vill jag ju gärna ha en lotion eller body butter som gör en mjuk och gosig.
 
I december förra året köpte jag Body shops kalender som dom släpper varje år, och i den fick jag då en fullsize av deras Shea Body butter som ska vara för extremt torr hud. Och just under sommaren är min hud lite torrare än vanligt, så jag började använda den delvis för att min älskade Hawaiian Tropic Lime Coolada nästintill var slut.
 
Som jaga nämnde innan så lägger sig deras body butters sig som en film på huden, men den här är bara löjlig. För i vanliga fall brukar den filmiga känslan försvinna efter ett tag när man har dragit på sig kläder och dylikt, Men med Shea så sitter den kvar i nästan två dygn. Och jag är inte så överförtjust i att känna mig kladdig så länge efter att jag har smort in mig.
 
Bodyshop skriver såhär om produkten:
 
"Shea Body Butter är en intensivt krämig fuktighetsbevarare för hela kroppen. Innehåller en rad lyxiga Community Fair Trade-producerade ingredienser som mjukgör och fuktighetsbevarar din hud såsom shiasmör och kakaosmör från Ghana och babassuolja från Brasilien. Absorberas lätt av huden och verkar i upp till 24 timmar."
 
Fördelar:
* Väldigt mild doft, passar för dom som inte är förtjusta i starka dofter
* Lite går en lång väg
* Återfuktande
* Lättåtkomlig
 
Nackdelar:
* Lägger sig som en film på huden i dagar efter att man smort in sig.
* Dyr
* Väldigt fet, passar enbart till folk med extremt torr hud.
 
Slutsatsen då?
Detta är nog mer något för dig som har extrem torr hud som kan lätt spricka eller fnasa upp sig. Den är oerhört dyr med tanke på att du kan få en mindre kladdig lotion/bodybutter från andra märken som dessutom kanske har lite roligare dofter och kostar betydligt mindre och som är minst lika bra, om inte bättre.
 
Betyg: 2/5
Pris: 185 kr /200 ml
 
 
Denna var ingenting för mig, men jag kommer att använda upp den då det är den enda jag har just nu som jag kan smörja in mig med. Jag kommer att hålla mig till lotion/ body buttersen från I Love... och Hawaiian Tropic, Du får lika mycket produkt för mindre pengar.
 


There are always products all praises loud even if the product does not deliver what it promises .
and Body Shop Body butters are one of the products.

I bought my first body butter from them sometime in 2008 , and it smelled of mango . And certainly it did smell like mango. I even tasted it because I though that it smelled so good . And yes , it had a hint of mango mixed with chemicals ( I do not recommend that you taste it just because it smells good ) I bought that particular scent a number of times after that, but have noticed more and more each time that it does not really go down into the skin as I want it to do. It becomes a layer on top of the skin.

I am a person who always rub lotion on me every time after I take a shower or a bath , just because I am so very dry and flaky + Mom always anointed us kids every time we had a bath , so it has become more of a habit because of it . So because of this I would of course love to have a lotion or body butter that makes my skin soft and cuddly.

In December last year I bought Body shops calendar that they release each year , and in it  was a full size of their Shea body butter that is made for extremely dry skin. And just in the summer my skin is a little drier than usual, so I started using it in beause I was almost out of my beloved Hawaiian Tropic Lime Coolada.

As I mentioned before their body butter lays on top of your skin like a layer , but this one is just ridiculous . Because normally usually that layer feeling goes away after a while when you have put on your clothes and such, but with Shea it sits there for almost two days. And I'm not so fond of feeling sticky such a long time after I have rubbed it in.

Body Shop writes this about the product :
" Shea Body Butter is an intensely creamy moisturizer for your entire body. Contains a range of luxurious Community Fair Trade sourced ingredients to soften and moisture preserves your skin as Shia butter and cocoa butter from Ghana and babassu oil from Brazil. Readily absorbed by the skin and works for up to 24 hours . "

Pros:
* Very mild fragrance , suitable for those who are not fond of strong scents
* A little goes a long way
* Moisturising
* Easy to access

Cons:
* Lays upon your skin like a layer days after you've put it on
* Expensive
* Very greasy , suitable only for people with extremely dry skin.

The conclusion then?
This is probably more for youwho have extreme dry skin that can easily crack or flakes up . It is incredibly expensive considering you can get a less greasy lotion / body butter from other brands that also might have a little more fun scents and cost significantly less and are at least as good, if not better.

Rating : 2/5
Price : 185 SEK / 200 ml
Where : The Body Shop

This was nothing for me, but I will use it when it's the only one I have right now that I can rub myself with . I will stick to lotion / body buttersen from I Love ... and Hawaiian Tropic, you get as much product for less money.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Emily

Makeup enthusiast, Love playing with it, Love buying it and I love to create characters with it. do you have questions or just wants to talk to me in general, please contact me here: [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela